Jump to content
Родени в България
Крякащата тайфа

Тормоз в училище (mobbing, bullying)

Recommended Posts

...

Апелирам към всеки един родител с дете в училищна възраст да отдели време и да се запознае с написаното по-долу. Направете го, дори и да смятате, че това вас не ви касае.

Започвам тази неприятна темата с няколко цитата, взети от живия живот:

... На двора излиза цялото училище, като има 1 преподавател, който да ги наблюдава.

Свидетел съм, в понеделник се разходих дотам, и видях как моите отнасяха поредния пердах.

Събират се на групички по 3-4 хлапета, дебнат някое дете да е само и го бият ...

Има едно германче, то си събира група и тормози сина ми - сваляли му гащите в съблекалнята, дърпали му стола по време на час ...

Отидохме да запишем децата на училище и още тогава ни направи лошо впечатление,

че децата на двора се биеха кой с когото свари - момичета, момчета, всеки с всеки.

Когато моите деца тръгнаха на училище, проблемите започнаха.

В началото като ги взимах, аз лично виждах как си показват среден пръст едно на друго (аз също отнесох един такъв),

как си хвърлят пясък в лицето и т.н. После почнаха оплакванията от моите деца ...

Много пъти сме разговаряли със сина ни, питали сме го защо е разсеян в училище, има ли нещо което го тревожи, но той отричаше.

След този случай обаче бях по-настоятелна и той призна, че от началото на учебната година, т.е. от септември, един съученик го тормози системно.

Души го, не го удря или рита, а го души. Издебва го кога е сам и го напада.

Веднъж го е видяло друго дете и се е развикало да престане, втори път го е видяла възпитателката в занималнята.

Това се случва само в занималнята, тъй като в училище има строги правила и наказания, а въпросният ученик има вече прояви и явно внимава.

Според сина ми това се е случвало около 10 пъти досега, като той всеки път се е оплаквал на възпитателката,

тя го е наказвала да мете и т.н. и след това той продължавал по същия начин да го томози.

Естествено, попитах сина ми дали с нещо го е предизвикал, но както по-късно самата класна потвърди, той не е конфликтен и не го е предизвикал.

Просто е малко по-свит, не е палав и за съжаление, се оставя да бъде тормозен от деца, на които това явно им доставя удоволствие.

При нас се оказа, че синът ни също беше тормозен от група съученици, както психически, така и физически.

И ние го разбрахме случайно в един хубав ден, в който съпругата ми се е появила неочаквано на "неподходящото" място

и е станала свидетел как деца от класа на сина ми си позволяват да го обиждат и унижават словесно, всичко това пред очите на учителка от занималнята.

Обсъдихме проблема със сина си и въпреки неудобството, което изпитваше, той ни сподели за още редица неща.

Кипна ми и поисках незабавна среща с учителката...

Децата на имигрантите в класа на сина ми са поставени на последните чинове и много пъти синът ми се оплаква, че не успява да разбере или да чуе нещо.

В тетрадката за домашна работа все е пропуснал да запише нещо или го е записал грешно.

Hа тях учителката им беше поставила определението "проблемни" и впоследствие разбрахме, че германчетата са били убеждавани (от учителката!) да не общуват с тях.

Ако на някой не му се вярва - описаните истории са се случили в Германия през 2013-2015 г.

Споделени са ми от познати, чиито деца са ставали жертва на явлението "тормоз в училище (mobbing, bullying)".

Проблемът е ясен и не е характерен само за немските училищата. Има го навсякъде по света (както в силно, така и в слабо развити страни) - в училищата, на работното място, в жилищната кооперация и т.н.

Подхващам темата, защото тя е особено актуална за децата на мигрантите (макар че по-притеснителните германчета също са лесна мишена),

които са в училищна възраст и могат да станат удобна жертва на комплексираните си съученици, както немци, така и на такива с миграционен произход.

Аз лично останах учуден, колко голям проблем е тормозът в немските училища, в българските ни е ясно каква е картинката. И правя това твърдение на база личен опит.

От написаното по-горе не бива да оставате с впечатление, че немските училища са една непоносима и ужасна враждебна среда, където всеки е жертва на мобинг от съученици и учители.

Съвсем не е така. Но специалистите твърдят, че при този проблем най-важното е превенцията и на второ място - ранното разпознаване на явлението и недопускане на ескалацията му.

Ако не се реагира своевременно, проблемът може да се задълбочи. Точно поради това е добре да познаваме симптомите и да не подценяваме сигналите, които дават децата ни.

И именно по тази причина подхващам неприятната за обсъждане тема "тормоз в училище", защото трябва да бъдем информирани, а не да се ослушваме и да се надяваме това да не ни се случи.

Mobbing-ът от страна на учителите за момента няма да го коментирам, но нямам против да обсъдим и него в темата, а за тормозът на работното място просто си трябва цяла нова тема.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Продължавам по темата с уговорката, че целта ми не е да предтавя немското образование в негативен план.

Напротив, има много повече положителни неща в сравнение с българското, но не е пощадено и от споменатите в първото ми мнение негативни проявления.

За положителните страни на немското училище подготвям отделна тема. А сега за по тази тема ...

Един срещу всички, всички срещу един

И така, ето едно от определенията за mobbing:

Mobbing е всеки един вид повтарящ се тормоз, проявяващ се под най-различни форми, най-вече като:

  • психологическо/емоционално насилие - враждебно поведение (разпространяване на слухове, унижение, клюки, злословене, коментари със сексуален характер, демонстративно пренебрежение)
  • действия срещу личността
  • манипулация на информацията
  • неравнопоставеност и т.н.

Ето и трите основни форми на mobbing-a:

  • словесен mobbing: децата са словесно атакувани, директно или зад гърба им, заради тяхното поведение, произход, външен вид, резултати в училище
  • физически mobbing: нарича се още bullyin и включва действия като побой, увреждане на имущество, изнудване, принуда, и т.н.
  • прикрит mobbing: няма директни физически или психически атаки, но се показва пренебрежение/презрение към "жертвата", под формата на отхвърляне от групата (класа, отбора), изолиране от общи мероприятия и т.н.

Как да разберем, че детето ни е тормозено?

  • не иска да ходи на училище
  • детето дълго време няма приятели
  • личните му вещи са скъсани/повредени
  • има наранявания без да може да посочи конкретна причина
  • изисква допълнително пари или взима от вас без ваше знание
  • не говори за ежедневието си в училище
  • спи неспокойно и сънува кошмари
  • има проблеми с концентрацията

Следва продължение ...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С удоволствие ще се включа в темата за защита на немското образование. Тук никога не съм се сблъсквал с изброените по-горе неща. Даже напротив, нашето дете се промени към добро за трите си години в немско училище. Определено сме много доволни.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване


×