Jump to content

За и против образованието в Германия и как да помогнем на децата си


Vedi

Recommended Posts

Здравейте!

Пред мен стои дилема, по която предстои да взема решение. Ще се радвам ако споделите личен опит, които да улесни и предотврати погрешни стъпки от моя страна,  за което предварително благодаря! Решенията касаят бъдещето на децата ми и разбира се на семейството като цяло, поради което споделеното ще бъде от огромно значение за мен.

В момента живея в България и материалното ми положение не е лошо. Децата ми са съответно в 1-ви и 5-ти клас, като се развиват много добре в училище според стандартите на провинциалниа град. Имам възмоност да продължат обрасуванието си вГермания, като до момента са учили само английски. Записванего в Германия може да стане тази годинан - до 15.10 или догодина, като през тази година карат курсове по "ускорено?" изучаване на немски, както има и вариант да продължат да учат в БГ. Ако ги запиша в Германия, смеството ще се раздели за няколко години, което също е сериозен проблем, тъй като само единиямродител може да замине с тях в момента. По принцип имаме желание да се приместим, но мислихме това да стане по късно. Четейки някои публикации, стигнахме до извода, че заради децата това не следва да се отлага и по добре е родителите да се разделим за известно време, вместо да отложим преместването.

Че се радвам на всеки съвет и споделен опит, който би ми помогнал да взема правилното решение. 

Ще с

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 7
  • Съдадена
  • Последен отговор

Най-активни в темата

Най-активни в темата

На ‎9‎/‎10‎/‎2016 at 0:26, Vedi написа:

Здравейте!

Пред мен стои дилема, по която предстои да взема решение. Ще се радвам ако споделите личен опит, които да улесни и предотврати погрешни стъпки от моя страна,  за което предварително благодаря! Решенията касаят бъдещето на децата ми и разбира се на семейството като цяло, поради което споделеното ще бъде от огромно значение за мен.

В момента живея в България и материалното ми положение не е лошо. Децата ми са съответно в 1-ви и 5-ти клас, като се развиват много добре в училище според стандартите на провинциалниа град. Имам възмоност да продължат обрасуванието си вГермания, като до момента са учили само английски. Записванего в Германия може да стане тази годинан - до 15.10 или догодина, като през тази година карат курсове по "ускорено?" изучаване на немски, както има и вариант да продължат да учат в БГ. Ако ги запиша в Германия, смеството ще се раздели за няколко години, което също е сериозен проблем, тъй като само единиямродител може да замине с тях в момента. По принцип имаме желание да се приместим, но мислихме това да стане по късно. Четейки някои публикации, стигнахме до извода, че заради децата това не следва да се отлага и по добре е родителите да се разделим за известно време, вместо да отложим преместването.

Че се радвам на всеки съвет и споделен опит, който би ми помогнал да взема правилното решение. 

Здравей Vedi,

някои основни неща по въпроса ще намериш в темата Положителните и отрицателните страни на немското образование. На теб обаче тази информация едва ли ще ти бъде достатъчна. Така че ще споделя неща от личен опит, без да претендирам за обективност. В никакъв случай няма да чуеш от мен и "Правиш това" или "Правиш онова". Изборът остава за теб/вас.

За мен основният въпрос при хора със семейство и деца е каква е мотивацията, която ги движи да предприемат имиграция. От споделеното от теб става ясно, че намерението ви не е спонтанно, нито емоционално мотивирано. Явно се подготвяте систематизирано, но все пак е даобре да сте наясно какви са очакванията ви за следващите 3-5 години и каква цена сте готови да платите (не става въпрос за пари) за постигане на целта си? Когато имате като семейство отговорите за себе си и в крайна сметка се решите на имиграция, точно тази мотивация ще ви държи в моментите на трудност в Германия, когато ти писне и ти се прииска да зарежеш всичко.


А сега на въпроса ти: образователната система в Германия е сложна, защото политиката в основното и средното образование се определя от съответната федерална провинция и понякога има съществени разлики.

  • системата е по-гъвкава от тази в България, учиш колкото ти се учи (или колкото родителите ти успеят да те накарат да учиш)
  • определеният клас (години), до който всички трябва да учат е много по-нисък от отзи в България
  • според потенциала и интересите на детето се предлагат различни възможности за обучение/квалификация, които имат различна продължителност (9 клас, 10 клас, 12 клас, 13 клас)
  • няма приемни изпити, ако искаш да учи детето ти в "елитна", "езикова", "математическа" и т.н. гимназии. Единствено важен е успеха от предишната образователна степен
  • като цяло учениците са по-малко натоварени, учебните планове са по-лесни (с изключение на последните 2 класа в гимназиите)
  • няма матури при завършване на основното образование
  • придобитото образование и квалификации се признават в (почти) цял свят
  • в много провинции се учат задължително 2 чужди езика (което с немския прави три), което си е безспорно предимство
  • в учебната програма почти няма излишни неща


В твоя случай виждам един голям проблем - заминаването само на единия родител с децата и то за сравнително дълъг период от време. Проблемът е, че не виждам как този човек ще ходи на работа, ще движи всички задачи, които ще му се струпат в новата среда и как едновременно с това ще се грижите за децата. Повярвай ми, в Германия не трябва да разчиташ на помощта на познати/приятели. Дори и някой да ти помогне в началото, няма как той/те да бъде непрестанно ангажиран с проблемите ви, през които ще преминете през първите 6-9-12 месеца.

Следва продължение ...
 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кратко допълнение и от мен. Моят син сега в момента е първи клас. Като дойдохме преди 5 месеца не знаеше и дума на немски. Ходи лятото малко на градина за да посвикне. Доколкото схващам от двете родителски срещи, на които съм бил, от първи до трети клас училището по-скоро прилича на детска градина - нещо като олекотен вариант на нашата 'Сендова" система навремето(която между другото намирам за най-хубавото нещо случило се на българското образование от 80-та насам). Нямат оценки. Първите оценки започват от втори семестър на втори клас и то само по немски и математика. Трети клас вече ще имат оценки по всичко.

Нататък вече, както казва моята учителка по немски, който е сръчен с ръцете се ориентира към професии, в които се изисква работа с ръце. Който го бива повече в мисленето отива в гимназия и след това евентуално в университет. Но дори и да спреш да учиш и си направиш някакъв беруфс аусбилдунг, пак няма да живееш лошо. 

Но моят последен досег с българската образователна система е бил през 1999. Сега не знам как стоят нещата, какво учат, какво научават и на какво ги научават(нашият има час по етика още от първи клас). Аз лично немската образователна система в Заксен-Анхалт я намирам за добра. Учителката ни също е много добре подготвена и търпелива. Но закъснееш ли за първият час може да влезеш вече след първото междучасие. Вратата на школото се заключва, а вратата на класната стая може да се отвори отвън само с ключ. Още на първият учебен ден ни беше разяснено, че тук от малки се опитват да учат децата на точност и колко е важна тя в живота.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На 10.09.2016 г. at 1:26, Vedi написа:

Много благодаря за отговорите! Като цяло си правя извода, че си заслужава риска да продължат учението си в Германия. Мислех да ги подготвя в рамките на учебната година с курс по немски, което вероятно няма да даде искания ефект. Що се отнася до българското образуване, впечатленията ми са, че децата се натоварват по отношение на изучаваната материя /примерно в 3 и 4 ти клас изучават историята на България до освобождението, разбира се не в детайли, но с дати владетели и т.н./, за което още не са готови и немогат да я асимилират, а за сметка на това не се обръща внимание на двигателната култура - два часа фисическо на седмица /понякога е свободни занимание/. 

Вероятно има и хубави страни, но понеже не мога да съпоставка, в момента не мога да ги посоча. А освен това е под въпрос и последващата реализация, предвид настоящото състояние на страната.

Ще се радвам да прочета още мнения и личен опит по въпроса. 

Поздрави на всички!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 години по-късно...

Здравейте,

Майка съм на две деца в 7 и 3 клас в Германия. Преместихме се преди 7 месеца тук и честно казано малко съм потресена от ниското ниво т.е нямат домашни, по математика учат толкова елементарни неща сравнено с БГ. Записахме големия син в гимназия 7 клас, а малкия в 3 клас Grundschule.
Бих искала да ви помоля, ако имате възможност да споделите помагала и сборници за допълнителна работа в къщи.

Благодаря Ви.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е нужно да се сравняват двете системи, няма смисъл, несравними са. Същите тези училища "произвеждат" бъдещите работещи, който създават и управляват най-силната икономика в Европа, така че явно нивото не е чак толкова потресаващо. Няма лоша или добра система, просто двете системи са тотално различни и обслужват различни потребности. Ако в трети клас системата е по-лежерна и спокойна за децата и равна за всички, то след четвърти клас децата поемат по три различни пътя според нивото си. В 7 клас в гимназиум нивото е доста високо и не малко деца не се справят с темпото и преминават в реал шуле, така че още натоварване незнам дали им е нужно въобще. Предполагам още има какво да наваксват в обучението си по немски. Ако желаете да занимавате децата ви с нещо допълнително, може да ги запишете в градската библиотека до 18 г. по принцип е безплатно, има голямо разнообразие от книги, материали, помагала, списания и т.н. Може да проверите и българско училище за да поддържат българския и ще учат и там допълнително част от българската учебна програма. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На 24.1.2020 at 19:48, irena.nusheva написа:

Здравейте,

Майка съм на две деца в 7 и 3 клас в Германия. Преместихме се преди 7 месеца тук и честно казано малко съм потресена от ниското ниво т.е нямат домашни, по математика учат толкова елементарни неща сравнено с БГ. Записахме големия син в гимназия 7 клас, а малкия в 3 клас Grundschule.
Бих искала да ви помоля, ако имате възможност да споделите помагала и сборници за допълнителна работа в къщи.

Благодаря Ви.

Здравейте irena.nusheva,

аз ще се огранича само до идеите за допълнителни материали. Имам какво да кажа и по отношение предимствата и недостатъците на немската образователна система (на ниво средно образование), но просто в последните месеци разни по-важни задачи ангажират времето ми.

Следващите ми съвети са от личен опит. Имайте предвид обаче, че може и да са демоде, защото аз се борих с тези неща преди 5-6 години.

Съгласен съм с вас, че немската образователна система (поне в начата провинция) изисква активното съучастие на родителите, за да може едно дете да развие потенциала си. Което е изключително подло, защото до една определена възраст учителският авторитет е над родителския, когато става въпрос за обучение. Това важи с особена сила, ако родителите не владеят добре немския език. Децата ни за 1-2 години започват да го говорят като местните - нещо, което ние няма да постигнем и след 10 г. В резултат на това поставят под още по-голямо съмнение каквото и да е наше мнение, свързано с училищните въпроси. Борбата е непрестанна. В много случаи се е налагало да убеждавам децата си часове наред, докато ги накарам да направят нещо допълнително. В крайна сметка го правят и им отнема примерно 20 мин., но часовете разговори и убеждаване преди това са доста изтощителни.

Преди години е било по-лесно. Според предците ми (какви варвари само!), един шамар навремето е спестявал 2 дни приказки. Сега обаче не бива да се прави така. От моркова и пръчката е останал само моркова, но усилието, да убедиш децата си в нещо, си струва. Става въпрос за нашите деца! И още нещо - личният пример е много важен!


А сега по темата:

(1) Поне при нас в Sachsen един и същи материал се изучава многократно в различните години. Например дробите са част от обучението поне в 4 последователни години, но все им се отделя малко време. Няма време за затвърждаване на знанията. По тази причина е необходимо да се разбере къде са дефицитите на детето. За тази цел аз изполвах следния сайт с онлайн тестове: https://www.schlaukopf.de/. Там има тестове за всички класове и по почти всички предмети, а по даден предмет има комбинирани тестове или тестове само по дадена тема. Пускате теста например за преобразуване (кг-мгр, м-см-мм) и виждате има ли пропуски. Хубавото е, че детето може да работи само, а вие да се върнете след 15 мин. и да погледнете кои са грешните отговори.

(2) след като са установени темите, в които са необходими допълнители упражнения, отивате на https://www.grundschulkoenig.de (за 1-4 клас) или на https://www.uebungskoenig.de (5-12 клас) и пак търсите тестове за съответния предмет и тема. Мисля, че там част от тестовете могат да се решават и онлай, но аз ги разпечатвах на хартия, защото паметта работи по друг начин, когато човек пише на лист (това е важно !!!). Тестовете там си вървят с отговорите, което е важно при задачите от една определена възраст нагоре.

(3) задължително купувахме и тестовете по английски, немски и математика, които при нас се продават в Aldi, Lidl и др. Това са т.нар. Lernblock от сериите Schülerhilfe, Mein Lernblock и т.н. Те също са с отговори, но ги пускат само в определени седмици. Предимството им е, че изданията са събразени с регионалната образователна система и няма теми, които не се преподават в дадената провинция, докато в grundschulkoenig и uebungskoenig ще трябва сами да претърсвате, докато намерите точните теми. Все пак предимството на тестовете в grundschulkoenig и uebungskoenig е тяхното многообразие, различните нива на сложност, както и възможността да си отпечатате само това, кото ви трябва.


Има и алтернативи на дадените по-горе сайтове и помагала. Аз бях доволен от тези, така че може да ги използвате поне като ориентир.

Успех и до скоро ...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Благодая Ви много за този подробен отговор. В момента имаме друг проблем... оказа се че нивото на НЕ на големия син, който е в гимназия не е достатъчно. Получихме препоръка с 3 опции: 1. Да го преместим в гимназия с Vorbereitung класове 2. Gemeinsamschule 3. Да остане там с риск да преповтори годината. Естествено че детето не иска местене отново, вече има приятели и се чувства добре...включихме допълнителен немски и помощ за домашните по НЕ. Разбира се, за нас е важна средата особено в тези години. Не знам какво да изберем ...дайте съвет. Благодаря Ви!  

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×
×
  • Създай нов...

Важно!

Използвайки този сайт, вие се съгласявате с нашите Условия за ползване, Декларация за поверителност и Правила на форума. Също така поставихме бисквитки във вашият браузър, за да направим този уебсайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за бисквитки, в противен случай ще приемем, че сте готови да продължите..