Jump to content
Родени в България
Danny

Ползване на автомобили с българска регистрация на територията на Германия

Recommended Posts

Ползване на автомобили с българска регистрация на територията на Р. Германия

Oт: Борис Андреев

Какви са възможностите за ползване на автомобили с българска регистрация на територията на Германия?

Рискове и санкции.

Дългосрочното ползване на автомобили с българска регистрация на територията на ФР Германия може и да е финансово изгодно от гледна точка на по-ниските разходи за данъци и застраховки, но често пъти може да е в разрез с местното законодателство и може да доведе до известни неудобства от финансово и правно естество за техните ползватели.

Проблеми могат да възникнат най-вече в два аспекта - задължение за пререгистрация на автомобила при по-дългосрочен престой, както и начисляването на пътен данък за времето на престоя. Темата с колите с чуждестранна регистрация е комплексна и начинът на действие на местните власти варира в зависимост от съответната провинция, а съдебната практика не изобилства от подобни казуси.

Регистрацията и допускането в движене на автомобили принципно е национално право и в европейското законодателство не се намират особени норми по тази тема. Според действащото в момента законодателство технически изправни автомобили с редовна регистрация от друга държава-членка на ЕС и имат право да се движат по пътищата в Германия без пререгистрация в рамките на една година (§ 20 FZV - Verordnung über die Zulassung von Fahrzeugen zum Straßenverkehr = Наредба за допускане на превозни средства в движение) . Този състав е предвиден предимно за туристи или фирмени представители, пътуващи често със служебни цели.

Ситуацията се променя в момента, в който т.нар. постоянното местостоене на въпросният автомобил (regelmäßiger Standort) се утвърди в Германия. Това понятие намира една доста широка и с това по мое мнение несполучлива, но утвърдена от съдебната практика дефиниция, а именно: „Мястото, oт което автомобилът се включва непосредствено в уличното движение и на което преустановява участието си в него и преминава в състояние на покой“. При установяване на постоянно местостоене на дадено превозно средство на територията на Германия горепосоченият едногодишен срок губи своето значение, а автомобилът практически спира да отговаря на законовите норми и подлежи на пререгистрация респективно спиране от движение.

При определяне на постоянното местостоене решаващ фактор е статусът на реалния ползвател. Тук трябва да се спомене, че компетентните органи приемат за ползвател обичайния водач на превозното средство в Германия, а не собственика или държателя, вписани в българския регистрационен талон. Ето защо дори по документи автомобилът да се води на трето лице без адресна регистрация в Германия е трудно по тази начин да се заобиколят законовите разпоредби. С други думи, ако български гражданин е с редовна адресна регистрация на територията на Германия и пребивава или определени обстоятелства допускат, че има намерение да пребивава там дългосрочно, то немските власти в повечето случай автоматично приемат, че и автомобилът ползван от него има постоянно местостоене в страната, и изискват или нареждат чрез административен акт пререгистрирането на превозното средство или спирането му от движение.

До такива ситуации се стига най-често при спонтанни проверки на пътната полиция, която на свой ред уведомява службата за регистрация на превозни средства - т.нар. Zulassungsbehörde. Управлението на превозно средство, което не отговаря на законовите норми (в случая § 20 FZV), представлява административно нарушение и се наказва с глоба от 70 евро и 1 точка в регистъра във Фленсбург.

Още по-интересна става темата от гледна точка на данъчното облагане на чуждестранни автомобили, което по мои наблюдения е и по- често срещаният проблем в практиката. И ако до принудителна пререгистрацията при определени обстоятелства може да минат месеци, то подходът при начисляването и събирането на пътния данък е изключително бърз.

„Натискът“ над ползватели на автомобили с чужда регистрация се засили особено след 15. Март 2014, когато на Митническите служби в Германия бе прехвърлена една допълнителна компетенция, а именно начисляването и събирането на данъка за превозни средства (Kfz- Steuer) на територията на ФР Германия. Тъй като Митническите власти разполагат с мобилни групи за контрол на граждани, превозни средства и стоки и упражняват този контрол интензивно особено в пограничните райони, множество ползватели на чуждестранни автомобили бяха обложени с данък, както за минали периоди, така и за година напред.

Според чл. 3 т. 13 от Закона за данък върху превозните средства (Kraftfahrzeugsteuergesetz) леки автомобили с чуждестранна регистрация предназначени за временно ползване не подлежат на облагане. Същият член определя обаче и две важни изключения: освобождаването от пътен данък отпада при леки автомобили, чиито ползватели имат местожителство или редовно пребивават на територията на Германия, както и при такива, ползвани за транспорт на хора и стоки с търговска цел.

Продължителността на ползването на автомобила е без значение, а данъчното задължение се отнася за целия установен времеви отрязък, през който автомобилът се е намирал на територията на Германия, което включва и минали периоди. Поради тази причина първите въпроси при митническа проверка най- често са: откога автомобилът се намира в страната и откога ползвателят има адресна регистрация там. Данъчно задължено лице е фактическият ползвател на автомобила.

Принципно пътният данък за чуждестранни автомобили се начислява и заплаща предварително за период от една година напред, с изключение на случаите, когато престоят на автомобила не надвишава 30 дни (дневно облагане). Когато дължимата сума надвишава 500 или 1000 евро се допуска заплащането за съответно само 6 или само 3 месеца напред.

Именно на тези две изключения искам да обърна допълнително внимание, тъй като те често са непознати на хора, които за пръв път влизат в досег с немското данъчно законодателство. Подходът на митническите органи често е такъв, че те не вземат от само себе си под внимание горните възможности за скъсяване на периода на облагане и начисляват годишния максимум. Тъй като често в хода на проверката се установява, че автомобилът се намира в Германия от няколко месеца или дори години, се начислява и данък за този минал период и така се стига до четирицифрени суми, които могат да бъдат сериозна финансова тежест. При намесата на правно- или данъчно компетентно лице и при подаване на съответното заявление, задължението може да бъде преизчислено или разсрочено.

Освен това съществува и реалната опасност при установяване на ползване на автомобила за минал период да бъде започнато следствено производство за укриване на данъци ( § 370 Abgabenordnung). На тази възможност не бива да се гледа несериозно, тъй като немската съдебна и изпълнителна власт показва изключително ниска толерантност към укриването на данъци от всякакъв тип и при такова развитие е наложително своевременно да се потърси правна помощ от адвокат.

В чл. 5 на Директива 83/182/ЕИО на Съвета от 28 март 1983 е упоменато изрично и освобождаване от пътен данък на чуждестранни студенти от немски ВУЗ-ове, ползващи автомобили, регистрирани в други държави. Доколко тази директива е имплементирана напълно в Закона за данък върху превозните средства за мен е спорно. Но чл. 5 съдържа определени ограничения относно статуса на студента и изисква само временно пребиваване в Германия и то единствено с цел образование. По тази причина работни занимания и пребиваване в Германия през по-голямата част от годината говорят по- скоро против временно пребиваване с цел образование.

В заключение може да се каже, че най-сигурният вариант да се избегнат евентуални неприятности с немското законодателство е своевременна регистрацията на автомобила в Германия и с това надлежното плащане на данъци и застраховки. Тъй като темата е комплексна и подходът на компетентните власти не е единен, дори в случай на конфликт с достоверно обяснение и съответните доказателства плащането на пътен данък и пререгистрацията биха могли да бъдат избегнати известно време. При пребиваването в тази един вид „сива зона“ обаче всеки трябва да реши дали е готов да поеме законова отговорност и доколко този риск е оправдан.

Авторът на статията е бивш стажант в Правна кантора Русков и Колеги и правоспособен юрист (Rechtsassessor), живеещ в Констанц, Германия. Ако имате случаи по въпроси относно ползването на автомобили с българска регистрация на територията на Германия, то Ви молим да се обърнете директно към г-н Борис Андреев. Неговите данни за контакт са:

Борис Андреев

Юрист

Тел.: 0049 157 518 75 706

Е-Мейл: andreev_boris@yahoo.de

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Позволявам си да вмъкна нещо по темата като някой който лично си е изпатил. След като ни глобиха само с 500 евро а не както се опитаха с над 1400 и си сменихме колата се оказа че е по-изгодно да им платиш глобата и да си имаш неприятности с данъчните отколкото да караш с немски номера и да плащаш немски данъци и немски застраховки както и да се включиш към биг брадърс и да започнеш и глобите за неправилно паркиране и за превишена скорост да си плащаш. Та изречението стана много дълго, но по-добре нелегален и малко плащаш с риск за глоба отколкото легален и всичко плащаш. Това си е лично мнение произлизащо от личен опит.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Позволявам си да вмъкна нещо по темата като някой който лично си е изпатил. След като ни глобиха само с 500 евро а не както се опитаха с над 1400 и си сменихме колата се оказа че е по-изгодно да им платиш глобата и да си имаш неприятности с данъчните отколкото да караш с немски номера и да плащаш немски данъци и немски застраховки както и да се включиш към биг брадърс и да започнеш и глобите за неправилно паркиране и за превишена скорост да си плащаш. Та изречението стана много дълго, но по-добре нелегален и малко плащаш с риск за глоба отколкото легален и всичко плащаш. Това си е лично мнение произлизащо от личен опит.

Здравейте Георги,

нямам личен интерес към темата, защото притежаваният от мен автомобил е с немски номера, но съм много добре запознат с проблема и написаното от вас предизвиква някои въпроси у мен. Отговорите на тези въпроси вероятно ще са полезни на доста потребители, но съм сигурен, че голяма част от тях изобщо не се сещат да ги поставят на обсъждане.

И така, ето ги въпросите ми. Ще се радвам, ако намерите време да ми отговорите. Информацията ви ще бъде доста полезна, особено след като лично сте минал по този път:

(1) Може ли да поясните по кой закон ви глобиха с въпросните 500 EUR? Би трябвало да го пише в писмото, което сте получили във връзка с нарушението

(2) Кой административен орган ви наложи глобата?

(3) Как успяхте да намалите размера на глобата от 1400 EUR на 500 EUR? Обжалвахте ли я?

(4) Какво имате предвид като казвате "сменихме колата"? Наложи се да смените старите български номера с нови, но запазихте колата или действително сменихте старата кола с нова?

(5) Ако сте сменили старата кола с нова, какво стана със старата кола? В България ли я върнахте или я продадохте в Германия?

Надявам се, че въпросите ми не са твърде много и ще се радвам поне на няколко кратки отговора  :)

Поздрави ...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
(1) Може ли да поясните по кой закон ви глобиха с въпросните 500 EUR? Би трябвало да го пише в писмото, което сте получили във връзка с нарушението

Закона е §1 (1) Nr. 3 KraftStG -- може да се прочете ето тук- http://www.gesetze-im-internet.de/kraftstg/__1.html

(2) Кой административен орган ви наложи глобата?

Глобата я налагат от данъчните и по скоро от специалният отдел -- Finanzamt für Verkehrssteuern und Grundbesitz in Hamburg

Доколкото ми е известно тази им фукция сега се поема от митничарите -- Zoll

(3) Как успяхте да намалите размера на глобата от 1400 EUR на 500 EUR? Обжалвахте ли я?

Да, първоначално се опитаха да изискват данък за мен и за жена ми, като с данък се облага ползвателя а не колата, тоест за същата кола може много хора да платят данъка стига да се докаже, че са я ползвали.

Ние им написахме едно писмо с което отрекохме, че жена ми я е ползвала а за мен им казахме да сметнат по малък период, като изключат времето в което съм бил студент. Като през цялото време не се сългасявахме с нито едно от обвиненията и не се отзовавахме на поканите им в полицията. Истината е че докото не ви спре полицай и да се издадете сами, че имате постоянен адрес, трудно могат да ви хванат. За студенти се прави изключение, те се водят въпреки всичко временно пребиваващи. При мен съседа постоянно звънеше в полицията и на тях им писна, но така и не ме хванаха да я карам колата, но разходите за адвокат бяха по-големи от глобата.

(4) Какво имате предвид като казвате "сменихме колата"? Наложи се да смените старите български номера с нови, но запазихте колата или действително сменихте старата кола с нова?

Да, определено трябва да пиша по-ясно ... старата кола беше с чисто ново, но правено в България газово и не вярвах да мине преглед тук и затова си взехме нова.

(5) Ако сте сменили старата кола с нова, какво стана със старата кола? В България ли я върнахте или я продадохте в Германия?

Старата я закарахме в България, все още я имаме, жал ми бе да я продам.  :D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Удоволствието да си платиш „глобата“ако това изобщо е глоба или плащане на данъци със задна дата обаче го има само първия път. Да караш кола с неплатени данъци е равносилно на укриване на данъци. Първият път производството се прекратява по маловажност най-често, ако дължимата сума не е много голяма и се плати в срок.

Но оттам нататък повторното неплащане на данъци се преследва без компромиси и може да доведе до неприятни последствия като глоба постановена от съда или дори условна присъда.

Така че все пак внимавайте в крайна сметка евтиното да не излезе скъпо.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте. Имам питане за кола! Нашата я удариха тук,ще се прибираме в Бг другата седмица. Искаме да СИ купим нова,обаче.....идват проблемите. Много скъпо май ще дойде ако си вземем тукашна кола. Не знам де не съм проучила подробно въпроса. Мисълта ми ако вземем кома от бг сега колко време имаме право да я караме тук? Прочетох нещо за 6 месеца? Така ли е?  После трябва да я пререгистрираме ли? Много ми е неясно. А без кола  тук е много трудно. Все още се двуомим от тук или от бг да се вземе колата!! !

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте. Имам питане за кола! Нашата я удариха тук,ще се прибираме в Бг другата седмица. Искаме да СИ купим нова,обаче.....идват проблемите. Много скъпо май ще дойде ако си вземем тукашна кола. Не знам де не съм проучила подробно въпроса. Мисълта ми ако вземем кома от бг сега колко време имаме право да я караме тук? Прочетох нещо за 6 месеца? Така ли е?  После трябва да я пререгистрираме ли? Много ми е неясно. А без кола  тук е много трудно. Все още се двуомим от тук или от бг да се вземе колата!! !

В материала на адвокат Борис Андреев, публикуван от Dani Uzunova по-горе е описано най-точно, т.е. законът не предвижда преходен период и буквално от момента на адресната регистрация в Германия трябва да бъде пререгистриран автомобила. Това е правилото. Няма никакви 6 или 12 месеца, през които да се запазят българските номера. Споменатите периоди се отнасят за нещо съвсем друго.

Иначе и аз познавам много сънародници, които живеят в Германия и управляват години наред колите си с български номера. Единици са тези, които са заловени и трябва да плащат глоби и данък със задна дата. При интерес мога да кача и няколко писма от Zollamt. Другите си карат и не им пука. Въпрос на приоритети и сметка. Само че в Германия всичко сторено от гражданите се пише и се помни дълго време, за да може да бъде използвано при необходимост ;)

Най-добре е да се осигурят съответните удостоверения от български застрахователи, за да се намали размера на немската Гражданска отговорност и да се кара с немска регистрация.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добър вечер,

 

Искам да попитам какви документи са нужни за управлението на автомобил с български регистрационни номера в ГЕрмания

И може ли да се кара автомобил с БГ рег.номера в германия със изтекла БГ Гражданска отговорност и изтекъл преглед в България.

И какви са глобите и какво може да се случи ако полицията спре водача.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Направете си труда да потърсите из немалкото информация във форума по този въпрос.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване


×