Jump to content

Тормоз в училище (mobbing, bullying)


Recommended Posts

Публикувано

...

Апелирам към всеки един родител с дете в училищна възраст да отдели време и да се запознае с написаното по-долу. Направете го, дори и да смятате, че това вас не ви касае.

Започвам тази неприятна темата с няколко цитата, взети от живия живот:

... На двора излиза цялото училище, като има 1 преподавател, който да ги наблюдава.

Свидетел съм, в понеделник се разходих дотам, и видях как моите отнасяха поредния пердах.

Събират се на групички по 3-4 хлапета, дебнат някое дете да е само и го бият ...

Има едно германче, то си събира група и тормози сина ми - сваляли му гащите в съблекалнята, дърпали му стола по време на час ...

Отидохме да запишем децата на училище и още тогава ни направи лошо впечатление,

че децата на двора се биеха кой с когото свари - момичета, момчета, всеки с всеки.

Когато моите деца тръгнаха на училище, проблемите започнаха.

В началото като ги взимах, аз лично виждах как си показват среден пръст едно на друго (аз също отнесох един такъв),

как си хвърлят пясък в лицето и т.н. После почнаха оплакванията от моите деца ...

Много пъти сме разговаряли със сина ни, питали сме го защо е разсеян в училище, има ли нещо което го тревожи, но той отричаше.

След този случай обаче бях по-настоятелна и той призна, че от началото на учебната година, т.е. от септември, един съученик го тормози системно.

Души го, не го удря или рита, а го души. Издебва го кога е сам и го напада.

Веднъж го е видяло друго дете и се е развикало да престане, втори път го е видяла възпитателката в занималнята.

Това се случва само в занималнята, тъй като в училище има строги правила и наказания, а въпросният ученик има вече прояви и явно внимава.

Според сина ми това се е случвало около 10 пъти досега, като той всеки път се е оплаквал на възпитателката,

тя го е наказвала да мете и т.н. и след това той продължавал по същия начин да го томози.

Естествено, попитах сина ми дали с нещо го е предизвикал, но както по-късно самата класна потвърди, той не е конфликтен и не го е предизвикал.

Просто е малко по-свит, не е палав и за съжаление, се оставя да бъде тормозен от деца, на които това явно им доставя удоволствие.

При нас се оказа, че синът ни също беше тормозен от група съученици, както психически, така и физически.

И ние го разбрахме случайно в един хубав ден, в който съпругата ми се е появила неочаквано на "неподходящото" място

и е станала свидетел как деца от класа на сина ми си позволяват да го обиждат и унижават словесно, всичко това пред очите на учителка от занималнята.

Обсъдихме проблема със сина си и въпреки неудобството, което изпитваше, той ни сподели за още редица неща.

Кипна ми и поисках незабавна среща с учителката...

Децата на имигрантите в класа на сина ми са поставени на последните чинове и много пъти синът ми се оплаква, че не успява да разбере или да чуе нещо.

В тетрадката за домашна работа все е пропуснал да запише нещо или го е записал грешно.

Hа тях учителката им беше поставила определението "проблемни" и впоследствие разбрахме, че германчетата са били убеждавани (от учителката!) да не общуват с тях.

Ако на някой не му се вярва - описаните истории са се случили в Германия през 2013-2015 г.

Споделени са ми от познати, чиито деца са ставали жертва на явлението "тормоз в училище (mobbing, bullying)".

Проблемът е ясен и не е характерен само за немските училищата. Има го навсякъде по света (както в силно, така и в слабо развити страни) - в училищата, на работното място, в жилищната кооперация и т.н.

Подхващам темата, защото тя е особено актуална за децата на мигрантите (макар че по-притеснителните германчета също са лесна мишена),

които са в училищна възраст и могат да станат удобна жертва на комплексираните си съученици, както немци, така и на такива с миграционен произход.

Аз лично останах учуден, колко голям проблем е тормозът в немските училища, в българските ни е ясно каква е картинката. И правя това твърдение на база личен опит.

От написаното по-горе не бива да оставате с впечатление, че немските училища са една непоносима и ужасна враждебна среда, където всеки е жертва на мобинг от съученици и учители.

Съвсем не е така. Но специалистите твърдят, че при този проблем най-важното е превенцията и на второ място - ранното разпознаване на явлението и недопускане на ескалацията му.

Ако не се реагира своевременно, проблемът може да се задълбочи. Точно поради това е добре да познаваме симптомите и да не подценяваме сигналите, които дават децата ни.

И именно по тази причина подхващам неприятната за обсъждане тема "тормоз в училище", защото трябва да бъдем информирани, а не да се ослушваме и да се надяваме това да не ни се случи.

Mobbing-ът от страна на учителите за момента няма да го коментирам, но нямам против да обсъдим и него в темата, а за тормозът на работното място просто си трябва цяла нова тема.

  • Благодаря! 1
  • Отговори 8
  • Съдадена
  • Последен отговор

Най-активни в темата

Най-активни в темата

Отговор

Продължавам по темата с уговорката, че целта ми не е да предтавя немското образование в негативен план.

Напротив, има много повече положителни неща в сравнение с българското, но не е пощадено и от споменатите в първото ми мнение негативни проявления.

За положителните страни на немското училище подготвям отделна тема. А сега за по тази тема ...

Един срещу всички, всички срещу един

И така, ето едно от определенията за mobbing:

Mobbing е всеки един вид повтарящ се тормоз, проявяващ се под най-различни форми, най-вече като:

  • психологическо/емоционално насилие - враждебно поведение (разпространяване на слухове, унижение, клюки, злословене, коментари със сексуален характер, демонстративно пренебрежение)
  • действия срещу личността
  • манипулация на информацията
  • неравнопоставеност и т.н.

Ето и трите основни форми на mobbing-a:

  • словесен mobbing: децата са словесно атакувани, директно или зад гърба им, заради тяхното поведение, произход, външен вид, резултати в училище
  • физически mobbing: нарича се още bullyin и включва действия като побой, увреждане на имущество, изнудване, принуда, и т.н.
  • прикрит mobbing: няма директни физически или психически атаки, но се показва пренебрежение/презрение към "жертвата", под формата на отхвърляне от групата (класа, отбора), изолиране от общи мероприятия и т.н.

Как да разберем, че детето ни е тормозено?

  • не иска да ходи на училище
  • детето дълго време няма приятели
  • личните му вещи са скъсани/повредени
  • има наранявания без да може да посочи конкретна причина
  • изисква допълнително пари или взима от вас без ваше знание
  • не говори за ежедневието си в училище
  • спи неспокойно и сънува кошмари
  • има проблеми с концентрацията

Следва продължение ...

Отговор

С удоволствие ще се включа в темата за защита на немското образование. Тук никога не съм се сблъсквал с изброените по-горе неща. Даже напротив, нашето дете се промени към добро за трите си години в немско училище. Определено сме много доволни.

  • 4 години по-късно...
Отговор

Ще бъда много благодарен, ако продължите темата, защото една от основните причини да искаме да емигрираме, е да спасим децата си от свинщината в тукашните училища. Но вариантът „от трън, та на глог“ не е решение за нас.

Нашите деца са срамежливи, не затворени, но все пак стеснителни при общуването с връстници, особено непознати, опитваме се да ги опазим непокварени, неконфликтни и с детския им ум, така да се каже, колкото се може по-дълго време. Свинщината неминуемо ще ги залее някой ден.

Отговор

Аз представих вече една от нелицеприятните страни на немските училища. За положителните неща, както и за общата информация, съм писал в други теми.

Вероятно е добър знак, че темата не търпи развитие. Сигурно описаните от мен по-горе явления имат локален характер. Но както и за много други неща (например споровете със съседи, необходимите застраховки и др.), предпочитам да обърна внимание върху неприятностите, така че хората да могат да разпознаят сигналите навреме и да вземат съответни мерки.

Отговор

Благодаря за включването! Надявам се и @Aleksander да сподели положителния си опит. Искрено се надявам цитираните по-горе случаи да са изключения, а не норма, ще имам предвид тази тема да бъде застъпена при нашите търсения, живот и здраве, на училище за децата.

Отговор

Аз съм само с положителни впечатления, на фона на това, което преживяхме в България до 4 ти клас. Може би имахме и късмет, защото моето дете учи в малко населено място и училище с около 400 деца. Като се започне от цялостната положителна визия на училището, прекрасните млади учители и директорка мога да кажа, че са страхотни. Имахме неприятен случай в началото от страна на няколко деца, но психоложката се намеси, предложи дори да отидем заедно в полицията и да подадем жалба, но проблемът се реши много бързо и професионално от нейна страна и най-хубаво беше, че същите тези сладури, осъзнаха грешката си и в момента всичко е забранено и имат прекрасни отношения. Харесва ми, че не са претрупани с домашни, че учат доста практически неща за живота, че имат практики, посещават фирми и ги ориентират професионално от рано и всичко е според капацитета на детето. Едни отиват напред, защото имат капацитета за това, други правят стъпка в посока хауптшуле, но никой не унижава и не обижда, че е тръгнал в едната или другата посока. На родителските срещи общите и индивидуалните с желаните от нас преподаватели, аз се чувствам също добре. Ако има нещо отрицателно го казват, но без онзи сарказъм и негативизъм, както в България, който ми свиваше стомаха всеки път прекрачвайки прага на едно от елитните софийски училища. В България класната на една от родителските срещи се "изцепи", на всичкото отгоре, че търпя децата ви, а сега и вас трабва да ви търпя. Какво да кажа повече. И то да беше само това.

Но забелязвам, че в по-големите населени места нещата са доста различни и то по-скоро в негативна посока. 

В крайна сметка всичко зависи от решението на родителити и какво е детето. Наскоро моя позната доведе дъщеря си от Литва. Записаха я хауптшуле паралелно учеше и език.  Детето се чувстваше ужасно, беше свикнала на яко учене, частни уроци, сертификати и тук нивото я сриваше.  Казваше, че по английски съучениците й, трудно правят изречение дори, но няма как всички да са равни а и не е нужно, просто тя не беше за там.

В крайна сметка я преместиха в гимназиум, година назад, като паралелно продължаваше да учи езика. Това момиче за няколко месеца направи огромна крачка и се чувстваше много по-добре в тази среда.

Но всичко е много индивидуално, зависи от вашите разбирания и желания и това какво търсите. Мои познати от Австрия се прибраха в България заради училището, защото искаха децата им да учат много, каквато е българската учебна система. Те търсят това, аз се махнах от това. Толкова се радвам, че не ми се наложи да преживея истерията по кандидатстване след седми клас, частни уроци и т.н. Не бива да се сравнява българското с немското училище, защото разликата, подходът и традициите са различни. Образованието е практическо и ориентирано към запълване на нуждите от работна ръка на бизнеса.

Отговор

От 1г живея в Германия и мнението ми е... Язък че, са родени. Попаднах на адски лош шеф, синът ми го дискриминират, мен - лекаря. А учеб. система им е за малоумни. Ако нещо се случи недай боже като апокалипсис-те със сигурност няма да, оцелеят. Защото, всичко им е по ноти, не са креативни. И те заобикалят законите... 

 

Отговор

Защо така се е случило с вас. От къде идва проблемите? Шефът ви немец ли е, детето в какво училище учи? Ако решите да споделите, може да получите съвет как да подобрите ситуацията в която сте.

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×
×
  • Създай нов...

Важно!

Използвайки този сайт, вие се съгласявате с нашите Условия за ползване, Декларация за поверителност и Правила на форума. Също така поставихме бисквитки във вашият браузър, за да направим този уебсайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за бисквитки, в противен случай ще приемем, че сте готови да продължите..